Wat is het verschil tussen dyslexie en leesbegripproblemen?

Wat is het verschil tussen dyslexie en leesbegripproblemen?

Inleiding

Veel ouders, leraren en andere betrokkenen vragen zich af wat het verschil is tussen dyslexie en leesbegripproblemen. Beide problemen hebben namelijk invloed op het lezen van kinderen, maar ze hebben verschillende oorzaken en uitingsvormen. Door deze twee termen goed van elkaar te onderscheiden, wordt het gemakkelijker om passende ondersteuning te bieden. In dit artikel leggen we je uit wat de belangrijkste verschillen zijn tussen dyslexie en leesbegripproblemen.

Wat is dyslexie?

Dyslexie is een specifieke leerstoornis waarbij het automatiseren van de koppeling tussen geschreven letters en klanken moeilijk verloopt. Het gaat bij dyslexie voornamelijk om moeite met technisch lezen en spellen. Kinderen met dyslexie lezen vaak langzaam en maken veel fouten. Deze problemen blijven bestaan, zelfs als er veel geoefend wordt. Dyslexie ontstaat niet door een gebrek aan intelligentie of onvoldoende onderwijs, maar is neurologisch van aard en komt vaak in de familie voor.

Kernmerken van dyslexie

Kinderen met dyslexie hebben moeite met het foutloos en vlot lezen van losse woorden. Ze kunnen problemen ervaren bij het snel herkennen van woordbeelden en het decoderen van klanken. Hierdoor duurt het lezen langer, en kan het veel energie kosten, wat ten koste gaat van het leesplezier.

Wat zijn leesbegripproblemen?

Leesbegripproblemen ontstaan wanneer kinderen moeite hebben met het begrijpen van de inhoud van teksten. Anders dan bij dyslexie is het technisch lezen vaak voldoende ontwikkeld. Deze kinderen kunnen woorden redelijk goed lezen, maar weten soms niet wat ze lezen. Ze hebben moeite met het afleiden van de bedoeling van een tekst, het onderscheiden van hoofd- en bijzaken of het maken van verbanden. Leesbegripproblemen komen vaak voor bij kinderen met een beperkte woordenschat of een zwakkere taalontwikkeling.

Kernmerken van leesbegripproblemen

Een kind met leesbegripproblemen leest misschien vloeiend, maar weet na het lezen niet goed waar de tekst over ging. Het kan moeite hebben met het beantwoorden van vragen over de inhoud of het maken van een samenvatting. Dit maakt schoolopdrachten en toetsen ingewikkelder voor deze kinderen.

Het verschil in aanpak

De ondersteuning voor dyslexie en leesbegripproblemen verschilt aanzienlijk. Bij dyslexie ligt de nadruk op technische leesinstructie, auditieve training en spellingstrategieën. Bij leesbegripproblemen ligt de focus juist op woordenschatontwikkeling, tekststructuren leren herkennen en het oefenen van begrijpend lezen. Een goede diagnose is dus essentieel voor een passende aanpak. Meestal wordt dit vastgesteld door orthopedagogen of gespecialiseerde leesdeskundigen.

Conclusie

Hoewel dyslexie en leesbegripproblemen vaak met elkaar verward worden, zijn het twee verschillende leerproblemen met elk hun eigen kenmerken en aanpak. Door kinderen goed te observeren en tijdig de juiste hulp in te schakelen, vergroot je hun kansen op succes op school én het plezier in lezen. Een goede samenwerking tussen ouders, leerkrachten en specialisten is daarbij onmisbaar.